-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:8577 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

من به موسيقي علاقه زيادي دارم و دوست دارم به كلاس ويولن بروم، اما خانواده ام مخالفند و مي گويند كه انسان به راه خلاف كشيده مي شود. چگونه مي توانم هم به كلاس بروم و هم به گناه آلوده نشوم؟ لطفاً مرا راهنمايي كنيد.

علاقه مطلق شما به موسيقي يعني به شنيدن صداهاي خوش و الحان زيبا، از حس زيبا دوستي و زيبا پسندي شما نشأت مي گيرد كه يكي از پنج گرايش فطري انسان است. اين امري طبيعي است كه هر انساني از صداهاي ناخوش، كراهت دارد. مثلاً صداي بوق بلند اتومبيل يا صداي كار كردن يك ارة فلكي نجّاري يا بلند شدن هواپيما از زمين ـ به همين قياس از صداي جويباري روان، وزش آرام نسيم ميان شاخساران درختان يك باغ يا صداي آواز پرنده اي كوچك و شاد لذت مي برد.

موسيقي در زندگي ما به قدري حضور جدي و مؤثر دارد كه نمي توان آن را حذف كرد يا كنار گذاشت. امّا مسئله شما در يادگيري و علاقه به دسته اي خاص از انواع موسيقي است كه شامل ساز و آواز مي گردد و موسيقي مصطلح نام دارد.

در باب موسيقي مصطلح بايد بگوييم كه به قول مرحوم استاد وهداني: دو عامل آن را خدشه دار و نامبارك ساختند: 1) بد شناخته شدن 2) ناشناخته ماندن. كه هر دوي اين ها از اهالي موسيقي سرچشمه گرفته و مي گيرد. اهالي موسيقي بودند كه به جان نجات موسيقي از آفات هرزگي و ابتذال، آن را بيش از پيش در اين ورطه غرقه ساختند و در اين ميان، اقليت نيك رفتار موسيقي در مقابل اكثريت بد كردار آن كاري از پيش نبردند.

بدين ترتيب، موسيقي و موسيقي دوستي از قديم الايام داراي معاني و مفاهيم مذمومي است و پيش از آن كه هُنر قلمداد شود آيين طرب شناخته مي شود.

شما هم ميان خانوادة خود مبتلا به همين تفكر هستيد كه با اندك تأمل و توجهي به دور و بر خود و مشاهده وضع اسفبار موسيقي و رفتارهاي اهالي آن، آن را صحّه خواهيد نهاد.

بنابراين به شما توصيه مي كنيم كه از ابتدا با چنين بينشي پا در عرصه موسيقي بگذاريد، يعني بدانيد در وادي اي گام نهاده ايد كه استفادة حلال از ان كمتر از استفاده هاي ديگرش است. در ضمن اين را هم بدانيد كه موسيقي علمي عميق و ژرف است كه يك عمر براي به جا آوردن حق آن كم است و بايد سال ها تلاش و كوشش كرد و عرق ريخت تا مثلاً يك مضراب به جا بنشيند يا يك آرشه درست كشيده شود يا نغمهاي به درستي نواخته شود. به ويژه در ساز مورد علاقه شما كه يكي از مهم ترينسازهاي آرشه اي در موسيقي و جزء مقبول ترين سازهاي بين المللي است، اين تلاش ها بايد سنگين تر و بيشتر باشد. قبل از اين كه به پاسخ بقية سؤال هاي شما بپردازيم، دو نكته را به شما توصيه مي كنيم:

1) حتماً كتب زير را مطالعه كنيد:

ـ سرگذشت موسيقي ايران، اثر روح الله خالقي(3 جلد)

ـ نظري به موسيقي، اثر روح الله خالقي(2 جلد)

ـ تاريخ موسيقي، اثر حسن مشحون(2 جلد)

ـ چگونه از موسيقي لذت ببريم، اثر آرون كوپلند، ترجمة دكتر مهدي فروغ.

2) نزد هر استادي به فراگرفتن موسيقي نپردازيد. مطمئن باشيد خصوصيات اخلاقي و طهارت باطني هر استادي در شاگردش تأثير دارد. يك استاد موسيقي بايد متواضع و فروتن، گشاده دست در ياد دادن و آموزش علم خود، مسلّط به فنون و علومي كه تدريس مي كند، وارسته از مطامع دنيا و زرق و برق هاي آن و داراي اخلاق خوش و تديّن و تعهد كافي باشد. حتماً قبول داريد فردي كه نه دين درستي دارد، نه تعهد درستي و نه تخصص كامل جز خسارت و زيان چيزي به جاي نخواهد گذارد. بنابراين توصيه مي كنيم كه در انتخاب استاد خود دقت كنيد.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.